lørdag 1. august 2009

Har du et bedre alternativ kanskje?

Det enkle er ofte det beste.


Tiåringen hadde vært på Frelsesarmeens sommerleir. Der hadde de fått hver sin flotte T-skjorte med en glad tegning og et Jesus-slagord. Et fint plagg som også kunne brukes på skolen. Men en slik skjorte blir lagt merke til.
”Tror du på det der eller?”
spurte klassekameraten.

Tiåringens respons har jeg aldri glemt:
”Har du et bedre alternativ kanskje?”

Diskusjonen var lagt død. Både for barn og voksne er det lett å komme med kritikk, men det er ikke alltid like lett å komme opp med et konstruktivt alternativ.

La meg si det med en gang: På livssynsmarkedet har det aldri vært flere alternativ enn i dag. Du kan gå på ”alternativ messe” i de fleste større byer minst en gang per år. Flott at de kristne også har begynt å markere seg med stand på disse!

Samtidig er det ikke et nytt fenomen. Til alle tider har mennesker blitt utfordret på sin tro, og innfor den kommende søndag står vranglære på dagsorden.

Kanskje ikke akkurat ønsketema i et samfunn som hyler om toleranse, dialog, aksept og forståelse. En forståelse som gjerne blir krevd når man er i mindretall, men som ikke alltid er like lett å vise når målet er nådd og man selv representerer flertallet i opinionen.

Formaningen som Paulus kommer med er først og fremst rettet til oss som har funnet fram til en tro og et nytt liv:
”Det undrer meg at dere så raskt vender dere bort fra ham som har kalt dere ved Kristi nåde, og til et annet evangelium, men det finnes ikke noe annet, det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium.”
Galaterne 1:6f
Denne situasjonen har ikke forandret seg. Proteksjonisme og isolasjon er ikke løsningen. Når du er rotfestet i din kristne tro og lever det nye livet kan det til og med være nyttig å lære om alternativene og ha en åpen dialog med dem som har en alternativ tro. Dersom du har fått smaken på det virkelige liv vil andre alternativ fortone seg umulige – slik det var for Peter:
”Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord.”
Joh 6:68 
Jeg har ikke noe bedre alternativ – har du?


Publisert i Krigsropet #32 2009

Ingen kommentarer: