torsdag 27. oktober 2011

Kraft

Noen tenker med en gang Newton (N = 1kgm/s2), mens andre tenker mer i retning energi (joule, watt eller kalorier) – i fysikkens verden kan det være glidende overganger.

Men hva menes det når en menighet får vitnesbyrdet ”du har liten kraft” og det attpå til er skrevet som en anerkjennelse?

Det var menigheten i Filadelfia som ble beskrevet på denne måten. Selv med liten kraft hadde de holdt fast ved Guds ord og ikke fornektet hans navn – derfor sto det en åpen dør for dem. Var det Guds kraft det var lite av?

Neppe!

Jeg tror Filadefiamenigheten var svake rent menneskelig sett. De hadde kanskje ikke så mye å skryte av i denne verden. Kanskje de kom inn i kategorien som Paulus beskrev slik: det som i verdens øyne er svakt, det utvalgte Gud for å gjøre det sterke til skamme.*

Og Paulus hadde en personlig opplevelse av at Herren sa til ham: «Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet.»**
Gud, jeg innrømmer min svakhet og avhengighet. Tilgi meg når jeg blir sterk!

* 1 Kor 1:27b
** 2 Kor 12:9

Ingen kommentarer: