tirsdag 26. februar 2013

Har Gud en benk full av innbyttere?


Da Gud ba Reinhard Bonnke om å gjøre et evangeliseringsframstøt i Europa, spurte den kjente predikanten:
 - ”Hvorfor – du har jo lagt Afrika på mitt hjerte?”  

Herren svarte på denne måten: 
 - ”Du er ikke mitt første valg, men de to jeg spurte før deg sa nei!”

Bonnkes respons var 
 - ”Om jeg er ditt tredje valg, vil jeg gjøre en førsteklasses jobb”. 

Dermed ble aksjonen ”Fra minus til pluss” en virkelighet. 
Jeg har denne historien fra Bonnkes nestkommanderende, Oliver Raper, som jeg tolket ved lanseringen av aksjonen i Bergen.

I går leste jeg om hvordan Herren viste seg for Ananias i et syn og fortalte ham at Saul nå var i bønn, og så fortsatte Herren: 

"Og han har hatt et syn og sett en mann som heter Ananias komme og legge hendene på ham, så han får synet igjen."
Apg 9:12

Jeg regner med at ”Fra minus til pluss”-kampanjen (1) ikke var første gang at Guds første valg ikke sa ”ja”. Hva om Ananias sa ”nei” – hadde Gud da en reservebenk med Ananiaser for alle tilfellers skyld? Jeg lar spørsmålet stå ubesvart, men for meg er det en påminnelse om å gjøre det Herren ber meg om å gjøre.

Ved en anledning sa Jesus:
«Jeg sier dere: Dersom de tier, skal steinene rope.»(2). Jeg ber om at det ikke må bli en regel at det er en stein som må rope for en "jostein" så lenge  "jostein" var førstevalget. 

Dagens 'manna':
Herre, jeg ønsker å være klar når du ber meg om noe.
-------------------------------------
(1)












(2) Lukas 19:40 

Ingen kommentarer: