fredag 15. februar 2013

En opposisjon påvirket av Den hellige ånd?


Det er mange krefter som jobber mot Guds ord og hans frelsende gjerning i verden i dag. Er det håp om at en slik opposisjonen kan påvirkes, og hva er i så fall tegnene på at det skjer?

Jeg kan vitne om at det har skjedd og at det kommer til å skje, men det er enda mer spennende å se på Rådet som forsøkte å stanse disiplenes evangelisering. 
 
* Den hellige ånd får dem til å kjenne skyld:

«Dere…vil legge skylden for denne mannens blod over på oss» 
Apg 5:18. 
Som nevnt tidligere profeterte Jesus at det var en av Talsmannens oppgaver (Jfr: Joh 16:8) d.v.s. Jesus brukte ikke ordet skyld, men synd. Det er viktig å presisere at synd og skyld ikke er synonymer, men synd fører til at vi føler oss skyldige. Alle kristne har fått sin synd tilgitt, og kan vite det fordi det står i Bibelen (1), men mange fortsetter å slite med skyldfølelse. Den forsvinner først når et menneske våger å se seg selv som en ny skapning i Kristus (2). Religiøst sett hadde Rådsmedlemmene fått tilgivelse for sine synder gjennom sonofferet i Templet, men nå innhentet skyldfølelsen dem. Den er det bare Jesus som kan 
gjøre noe med!!!


* Den hellige ånds nærvær får dem til å tvile på om de har rett. 


Jeg skrev først ”Den hellige ånd får dem til å tvile på….”
men det kan oppfattes feil. Det er djevelen som sår tvil. Den hellige ånd sår tro, og den troen kommer i konflikt en tro som er annerledes. Var det akkurat det som skjedde med Gamaliel? Det var i hvert fall han som satte bremsene på, og avslutter en god argumentasjon med følgende oppfordring: «Slipp dem fri! For dersom dette er menneskers vilje og verk, blir det ingenting av det. Men er det av Gud, da kan dere ikke stoppe dem. Pass dere, ellers kan det vise seg at dere kjemper mot Gud.» (Apg 5:39). 

Rådet fulgte anbefalingen, men bevarte ansikt ved å piske disiplene. I praksis pisket de dem framover ;-)

Dagens ’manna’:
De som er i opposisjon til evangeliet kan påvirkes av Den hellige ånd.
------------------------------
(1) Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. (1 Joh 1:9)
(2) Derfor, hvis noen er i Kristus, er han en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til. 
(2 Kor 5:17)
Refleksjonen er en del av en reise gjennom Apostelgjerningene med fokus på samspillet mellom Den hellige ånd og de første kristne

Ingen kommentarer: