mandag 4. mars 2013

Å glede seg med de glade

Hver eneste dag gleder jeg meg over livet i utvidet betydning. I forbindelse med gårsdagen var det mange som gledet seg sammen med meg – tusen takk! 

I løpet av forrige uke hadde jeg en rekke samtaler med kolleger, og under en av dem kom vi inn på hvor viktig prinsippet om å glede seg med de glade er. Det er ofte lettere å gråte med dem som gråter, enn å glede seg med dem som er glade (1). Det kan særlig bli en utfordring dersom det den glade gleder seg over er noe jeg gjerne skulle hatt selv. Dersom det for eksempel gjelder et nytt bygg til virksomheten, vekkelse eller mange nye soldater, kan det fort dukke opp tanker som «hvorfor der og ikke her», «vi fortjener det mer enn dem» og så ødelegges gleden og man mister velsignelsen som ligger i dette viktige bibelske prinsippet.

Peter fortalte menigheten i Jerusalem om en ny vekkelse. Denne gang i Cæsarea. Det skapte først litt uro, men så kom gleden:

Da de hørte dette, slo de seg til ro, og de lovpriste Gud og sa: «Så har da Gud også latt hedningene få vende om til livet!»
Apg 11:18 
En delt glede er en dobbel glede, en delt sorg er en halv sorg. 
 
Du har muligens stusset over at jeg bruker en Barbie-dukke som illustrasjon til dagens refleksjon. Helt inntil for et par måneder siden hadde jeg utelukkende negative assosiasjoner til hele Barbie-konseptet, men når det i framtiden dukker opp en slik dukke, kommer jeg til å minnes dette:

Vi var i Lviv (Ukraina) på et ganske nytt korps, men mange fattige og flyktninger i forsamlingen. Under måltidet mellom de to møtene vi var med om, fortalte korpslederen at ei lita jente på 5-6 år hadde et stort ønske om å få en Barbie-dukke, og nå hadde en sponsor i utlandet sendt en dukke. Da jeg ble vitne til det som utspant seg, klarte jeg ikke holde tårene tilbake. Jenta strålte av glede og det gjorde også alle de andre som var tilstede. Det var andre barn som sikkert også gjerne ville hatt en slik gave, og foreldre som gjerne skulle hatt en slik gave og gi til sine barn, men alle gledet seg med den glade. Barbie-dukka utløste et hellig øyeblikk. Gleden er som nåden, den unner andre alt godt, og da har jeg det godt selv også!

Dagens ‘manna’:

Jeg vil glede meg med de glade!
------------------------------
(1) Rom 12:15
NB - Innlegget er skrevet til den 3. juli 2016, men er tilbakedatert slik at den passer inn i en reise gjennom Apostelgjerningene. 

Ingen kommentarer: