mandag 11. mars 2013

Åndelig autoritet

Autoritet er et ord som for meg har både positive og negative ”vibber”. Autoritet er ofte helt nødvendig, og da er den positiv, men det ligger også en fare for misbruk av autoritet. Når det er Den hellige ånd som gir autoritet i en konkret situasjon, er det viktig å bruke den autoriteten. 

Det skjedde på Kypros. Trollmannen Barjesus – også kalt Elymas, motarbeidet Paulus og Barnabas da de vitnet for guvernøren:
Da ble Saulus, som også het Paulus, fylt av Den hellige ånd.
Apg 13:9
Paulus bruker autoriteten til å sette Elymas på plass. Han erklærer at han kommer til å bli blind for en tid. Elymas skulle oppleve akkurat det samme som Paulus selv hadde opplevd: En tid i mørke med mulighet for å omvende seg til lyset. Dette var en autoritet som Paulus ikke hadde selv, men som kom ved at han ble fylt av Den hellige ånd. Å bli fylt antyder noe flytende. Derav begrepet å drikke dypt av Ånden*.

Beretningen lærer meg minst tre ting:

1) Å bli fylt av Ånden er noe som er nødvendig igjen og igjen
2) Å bli fylt av Ånden er nødvendig for å kunne konfrontere motstand
3) Å bli fylt av Ånden er en forutsetning for åndelig autoritet
Dagens ’manna’:
Jeg trenger å drikke av Ånden hver dag.
-----------------------------
* Jfr Peter Halldorfs bok ”Drikk dypt av Ånden”. I ca fem år skrev jeg på en bok i mitt hode, men den kom aldri ned på papiret. Så kjøpte jeg Halldorfs bok og oppdaget at han hadde skrevet boka. Heldigvis ble det slik, for han har skrevet mye bedre enn det jeg ville ha klart. Herved er boka anbefalt på det varmeste.
Refleksjonen er en del av en reise gjennom Apostelgjerningene med fokus på samspillet mellom Den hellige ånd og de første kristne

Ingen kommentarer: