onsdag 27. mars 2013

Har du sjekket batteriet?

Vi er mitt i en hytte-sesong. Alle hytter skal ha brannvarslere, men hvem sjekker batteriene?

Selv for 40 år siden hadde jeg nok en vag formening om hva ordet ”Kvalitetssikring” betyr, men få ord har fått mer oppmerksomhet i årene som har gått siden. Alt skal kvalitetssikres. Og skulle det dukke opp hestekjøtt i lasagnen, letes det etter brist i produsentens kvalitetssystem eller om det skyldes menneskelig svikt i bruken av det. 


Det kan bli mye byråkrati av sånn, men kvalitetssikring er nyttig – også på det åndelige området. Ofte kan et enkelt spørsmål være nok (1).

Kvalitetssikring var en viktig del av tjenesten til Paulus. Blant annet reiste han rundt og ”sjekket batteriene”:

«Fikk dere Den hellige ånd da dere kom til tro?»
Apg 19:2
De tolv disiplene i Efesos hadde ikke engang hørt om Den hellige ånd, så spørsmålet var både berettiget og viktig. Men det er viktig at kvalitetssikring ikke bare blir ord, men at ordene blir omsatt i handling. Akkurat det var en av kvalitetene som kjennetegnet Paulus. De tolv ble veiledet videre og ble døpt både i vann og Ånd. Først når handling følger ord er kvaliteten sikret. 

Dagens ’manna’:
Jeg ønsker å stille det viktige spørsmålet
– NB Røkvarslerbildet må ikke trekkes for langt: Troens røkvarslere skal ikke hjelpe meg til å slukke brann, men varsle meg slik at jeg kan føre mer ved til bålet! ;-)
--------------------
(1) Se refleksjonen ”Vitne eller evangelist
Refleksjonen er en del av en reise gjennom Apostelgjerningene med fokus på samspillet mellom Den hellige ånd og de første kristne

Ingen kommentarer: