mandag 4. mars 2013

Hvem er da jeg?


Nyheten om det som skjedde i Cæsarea og hos Kornelius, spredde seg raskt. På mange måter har menigheten alltid hatt de samme utfordringene. En av dem er at endring skaper utrygghet. Selv da bevegelsen var ny, hadde menigheten klare forestillinger om hvordan det skulle være. Peter måtte svare på mange spørsmål fra menigheten i Jerusalem. Det virker som om selvinnsikten hans har endret seg kraftig siden han irettesatte Jesu forkynnelse om sin egen død:
«…Når Gud har gitt dem den samme gaven som vi fikk da vi kom til tro på Herren Jesus Kristus, hvem er da jeg, at jeg skulle kunne hindre Gud?»
Da de hørte dette, slo de seg til ro, og de lovpriste Gud og sa: «Så har da Gud også latt hedningene få vende om til livet!»
Apg 11:17-18
Hvem er da jeg?

Peter hadde den samme rollen som alle kristne – han var bare et redskapet. Redskapet skal ikke styre håndverkeren – det er det som fører til ulykker! Redskapet skal bare gjøre det som håndverkeren vil, hvis ikke er det bare en hindring. Kanskje Peter hadde lært av Gamaliel han også (jfr. Apg 5:34-39)? Den høyt verdsatte lovlæreren kan ha formidlet sannheter som Den hellige ånd ga liv både for Peter og Paulus.

Dagens ’manna’:
Jeg er et redskap for Den hellige ånd.
--------------------------------------------
Refleksjonen er en del av en reise gjennom Apostelgjerningene med fokus på samspillet mellom Den hellige ånd og de første kristne

Ingen kommentarer: