søndag 3. mars 2013

Ikke lenger ”disse”

Hendelsen i Cæsarea er som tidligere nevnt, et paradigmeskifte i forståelsen  av det globale misjonsoppdraget. Peters ordbruk forteller litt om den enorme distansen det var mellom jøder og mennesker fra de andre nasjonene:
«Disse har fått Den hellige ånd slik som vi. Kan noen da nekte dem vannet og hindre at de blir døpt?»
Apg 10:48
”Disse” er fra nå av en del av kroppen ”vi”. Tidligere i dette studiet har jeg stilt spørsmål om stedene for viktige hendelser var viktige 1 - og da er det naturlig å spørre om Cæsarea var viktig?

Judea ble en romersk provins i år 6 e.Kr. Med det opphørte Jerusalem å være den administrative hovedstaden til fordel for Cæsarea. Det ble utstasjonert en stor garnison av romerske soldater i byen. 2 Herodes den store må ha vært en ganske ”stripete profitør”. Det var han som bygde ut den fønikiske byen ”Pyrgos Stratonos” 3 i 25-13 f.Kr. Han ga den navnet Cæsarea Maritima til ære for keiseren. Der anla han blant annet kulturinstitusjoner og et Keisertempel. For troende jøder må dette derfor ha vært noe av det mest vanhellige sted man kunne besøke på jødisk territorium. Så svaret er ”ja” – det var viktig at Den hellige ånd falt på hedningene i akkurat den byen! Etter Jesu død, oppstandelse og utøsingen av Den hellige ånd kan alle steder bli ”hellige steder” 4. "Disse" kan bli "vi". Evangeliet var nå blitt universelt - det er for alle. 

Dagens ’manna’:
Jeg er ett med alle troende – og stedene vi samles blir hellige steder.
-------------------------------
1 Strategi eller tilfeldighet?
2 Jfr H.H. Ben-Sasson (red.): ”A History of the Jewish People”, 1976, side 246-247
3 Det er interessant at Pyrgos betyr ”Fyrtårn”
4 «Tro meg, kvinne, den time kommer da det verken er på dette fjellet eller i Jerusalem dere skal tilbe Far. Dere tilber det dere ikke kjenner, men vi tilber det vi kjenner, for frelsen kommer fra jødene. Men den time kommer, ja, den er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Far i ånd og sannhet. For slike tilbedere vil Far ha. Gud er ånd, og den som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet.» Joh 4:21-24

Refleksjonen er en del av en reise gjennom Apostelgjerningene med fokus på samspillet mellom Den hellige ånd og de første kristne.

Ingen kommentarer: