mandag 18. mars 2013

Den hellige ånds ledelse i lærespørsmål

Gjennom hele kirkens historie har det vært debatt om lærespørsmål. Det er ikke annerledes i vår tid. Derfor arbeider også Frelsesarmeen hele tiden med å formulere troen i samtidens språk. Jeg var så heldig å få være med i oversettelsen av den siste utgaven av "Håndbok i troslære" som ble gitt ut på norsk i forbindelse med 125 års jubileet. 

Læren var viktig i den første menigheten. Særlig ble det aktualisert når hedningene ble en del av dem som fulgte "veien" og som var begynt å kalle seg kristne. Spørsmål som f. eks.: 
"Er det nødvendig å omskjære hedningene som har blitt frelst for at de skal bli en del av 'Guds folk'?", ble tatt på alvor. 

Apostelgjerningene 15 er på en måte et referat fra kirkemøtet i Jerusalem. Så langt vi vet, var dette det første formelle læremøtet som førte til et konkret lærevedtak. Det er stor enighet om at dette møtet fant sted ca år 50 e.Kr.

Apostlene og de eldste deltok på møtet. Mange av dem hadde solid kunnskap om Skriften. Dette i kombinasjon med det de hadde lært av Jesus, og erfaringen de hadde fått de ca 20 årene de hadde eksistert som menighet, dannet grunnlaget for beslutningen. Samtidig var de fullstendig avhengig av Den hellige ånds ledelse. Dette kommer til uttrykk i det som skrives ned i et brev til de nye forsamlingene. I det brevet står det blant annet:

«… Den hellige ånd og vi har besluttet ikke å legge noen annen byrde på dere enn disse helt nødvendige tingene, at dere holder dere borte fra kjøtt som er ofret til avgudene, fra blod, fra kjøtt av kvalte dyr og fra hor. Om dere passer dere for slikt, vil det gå dere godt. Lev vel!»
Apg 15:28-29
Det viktigste jeg tar med meg fra dette møtet, er at de første kristne lederne:

  1. var fullstendig avhengige av Den hellige ånds ledelse, og 
  2. hadde en enorm tillit til Den hellige ånds veiledning av den enkelte kristne i forhold til hvordan de levde sine liv. 

Hvorfor skulle jeg ha mindre tillit i min samtid?

Utfordringen er at det er så mange kristne som lar seg lede av magefølelsen. Som igjen betyr at de ikke spør Den hellige ånd om veiledning verken gjennom å granske Bibelen eller ved å veie et valg opp mot spørsmålet ”WWJD” (1).

Dagens ’manna’:

Jeg ønsker at Den hellige ånd skal veilede meg i alle spørsmål – også de som handler om troen.
--------------------
(1) What Would Jesus Do?
NB - denne refleksjonen er redigert den 18. juli 2016
Refleksjonen er en del av en reise gjennom Apostelgjerningene med fokus på samspillet mellom Den hellige ånd og de første kristne

2 kommentarer:

Jan Risan sa...

Bra, Jostein! Ser fram til at Frelsesarmeens troslære også kommer i norsk språkdrakt. Min forkjærlighet for tall ser at du runder av til ca år 50, men er det fordi du synes det er bedre å skrive ca et rundt tall, enn å skrive ca år 48/49, som vel er det mest sannsynlige for apostelmøtet i Jerusalem?

Jostein Nielsen sa...

Hei Jan - jeg er klar over at 49 er det året som har størst tilslutning. Jeg ser at du vil ha med 48. Av hensyn til "dusinistene" burde jeg selvfølgelig valgt ca 48, men denne gang valgte jeg "desimalistene" - tanken på å støtte "jubilistene" var aldri til stede ;-)