onsdag 8. januar 2014

Hva er ”rett tid”?

For en drøy uke siden sto jeg på plassen foran Ressurssenteret på Jeløy sammen med 200 andre. Plutselig begynte de å telle ned til 2014 nesten samtidig. Det var neppe avtalt, og klokkene var ikke blitt synkroniserte manuelt. I dagens ”androide” verden oppdaterer mobiltelefonene seg selv. Tiden er alltid ”rett” – eller var ”riktig” det ordet jeg skulle ha brukt i denne sammenheng?
Jesus sa til dem: «Min tid er ennå ikke kommet, men for dere er det alltid rett tid».
Joh 7:6
Bildet fra nyttårsaften er tatt med for å fram en viktig nyanse. Det er forvirrende at Bibelen har flere ord for ”tid”. De viktigste er ”kronos” og ”kairos”. Nedtellingen til det nye året handlet om kronos som er den tiden som kan måles med et ur. Jesu respons til brødrene sine handler om ”den åndelige tiden”, og det er sannsynlig at Jesus tenker på at hans ”rette tid” er øyeblikket når han kan si «Det er fullbrakt!» (Joh 19:30)*.

Hva mener Jesus med å si at for brødrene er det alltid rett tid?

Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg svaret er enkelt. For den som ikke tror er det ”alltid rett tid” i den forstand at det å komme til tro ikke er avhengig av kronos. Tro er avhengig av menneskets respons på det mål av tro det har fått. Den responsen kan komme når som helst og hvor som helst.

Når jeg er kommet til tro, skal jeg «stå klar i tide og utide» (2 Tim 4:2), men jeg skal også øve opp min sensitivitet for Guds tid. Underet er alltid koblet til Guds kairos.

Dagens ’manna’:

Viktig å kjenne Guds kairos**
-----------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes
* Det er veldig interessant at dette sitatet fra korsfestelsen bare er tatt med i Johannes.
** Jfr 1 Krøn 12:32 «Jissakars sønner… forstod seg på tidene, så de visste hva Israel burde gjøre»

Ingen kommentarer: