onsdag 25. juni 2014

Men hvem har egentlig rett?

På den ene siden kan teologiske debatter virke forvirrende på mennesker som vil ha klare (enkle?) svar, mens de på den andre siden kan utvide horisonten hos mennesker som tror de har alle svarene. 

Personlig har jeg stort utbytte av gode teologiske samtaler. De kan bidra til at jeg kan se viktige åndelige sannheter fra en annen vinkel og på den måten gi meg en dypere innsikt. Derimot trekker jeg meg fort fra samtaler om «kristen synsing» som er løsrevet fra en «gransking av skriftene»*.

I går skrev jeg at jødene hadde «rett til» å steine Jesus ut fra sin fortolkning av Skriften, men at de ikke dermed hadde «rett». Jesus tok utfordringen de kommer med og åpnet for en teologisk debatt:

Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ‘Dere er guder’? De som Guds ord kom til, blir altså i loven kalt guder, og Skriften kan ikke settes ut av kraft.
Joh 10:34-35
Verset Jesus henviste til: «Jeg har sagt: ‘Dere er guder, sønner av Den høyeste er dere alle’» står i Salme 82:6. Dermed hadde Jesus bibelsk belegg for det han hadde sagt. 

Selv om Jesu relasjon til Far er helt unik, er det samme altså gyldig for dem som i dag tar imot Guds ord –> innforstått Jesus = Ordet. Det er fortsatt sant: «Skriften kan ikke settes ut av kraft»! Derfor er dette et av mange vers som danner skriftgrunnlaget for å synge «Vi er ‘Jesus’ i vår tid, der vi bor» slik vi skal gjøre i kongressen om et par dager. (Teksten kommer i sin helhet om et par dager – og du har gjettet riktig – teksten har allerede ført til mange teologiske samtaler….)

Hva tar jeg med meg fra den teologiske debatten mellom jødene og Jesus?

Det er alltid viktig å lese et vers eller avsnitt i Bibelen i lys av hele Guds ord. Jeg må være ydmyk for at andre kan se ting som jeg ikke ser, mens jeg samtidig må være tro mot det jeg selv har sett vel vitende om at jeg har mange begrensninger: Nå ser vi i et speil, i en gåte …Nå forstår jeg stykkevis (1 Kor 13:12)

Dagens ‘manna’:

Samtaler om Guds ord er viktige!
----------------------------------
* Jfr «Jødene der (i Berøa) hadde et edlere sinnelag enn de i Tessalonika, og de tok imot Ordet med all velvilje og gransket skriftene daglig for å se om alt stemte. Apg 17:11

Se også: Gå bort og syns ikke mer! (Leder i Krigsropet 20/21 2014)
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: