mandag 3. november 2014

Å forklare det uforklarlige

Norge kan se tilbake på en uke med spenning: Det ble varslet stor flom – men noen mener at varselet ikke var stort nok. Ødeleggelsene var store. Varselet om «Mannen» som skulle rase ut var stort nok, men foreløpig har det kun rast småstein. Noen stilles til ansvar og må forklare. Det er ikke lett å skulle forklare når man står overfor ukontrollerbare krefter – og dette handler foreløpig bare om det jordiske - om naturkreftene. 

Hva så når jeg beveger meg til det himmelske? Jesus hadde talt og bedt: «Far, la ditt navn bli herliggjort!» og Far hadde svart. Jeg leser:
Mengden som sto omkring og hørte dette, sa at det hadde tordnet. Andre sa: «Det var en engel som talte til ham.»
Joh 12:29
Vår store utfordring i møte med det uforklarlige er å akseptere det i tro. Noen har innstillingen «Dersom det bare kan forklares, skal jeg tro det». Men å akseptere en forklaring er ikke å tro. Jeg har ikke lest mye av Søren Kierkegaard, men i morgen skal vi sammenlikne noen av hans tanker med Frelsesarmeens teologi. Jeg er overrasket over hvor lett det er for meg å identifisere meg med Kierkegaards tanker. Tenk f. eks. på dette utsagnet:

«Dersom nemlig Christendommen var en Lære, saa var forholdet til den ikke Troens, thi til en Lære gives der kun et intellectuelt Forhold. Christendom er derfor ingen Lære, men det Faktum at Guden har været til», skriver han, og konkluderer: «thi Christendommen er en Existents-Meddelelse og kan kun fremstilles ved at Existere».

Med andre ord er ikke kristendommen en lære jeg forholder meg til eller en religion jeg praktiserer, men fordi jeg er død med Kristus og oppreist med ham, er det et liv jeg lever. Nok en gang er beskrivelsen «Det er i ham jeg lever, beveger meg og er til» dekkende for gjenopprettelsen som har skjedd i Jesu forsoning. Da betyr det heller ikke om det var torden eller en engel som formidlet budskapet fra himmelen. Troen har ikke behov for å forklare det.

Dagens ‘manna’:

Kristendommen kan kun leves!
----------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: