mandag 1. juni 2015

Fikk nerveproblemer av hanegal

Det kunne vært en beskrivelse av mine nerver på grunn av at naboene i blokka vi bodde mens vi tjenestegjorde i Moldova for ti år siden hadde hane på balkongene. Men det hører tvert imot til kategorien morsomme minner. Etter en søvnløs natt ble det plutselig helt stille og vi kunne se en hodeløs hane springe for livet med sine siste krefter av liv rett foran inngangen til blokka. Hanen hadde også gått eieren på nervene. 

Nei, dagens illustrasjon er fra lokalavisa Hitra-Frøya og er ca et år gammel. Den er en beskrivelse av en klassisk nabokonflikt.

Men det kunne også ha vært en beskrivelse av Peters opplevelse i Jerusalem for snart 2000 siden. Han opplevde en klassisk indre konflikt:

Imens sto Simon Peter og varmet seg. Da sa de til ham: «Er ikke du også en av disiplene hans?» Men han nektet og sa: «Nei, det er jeg ikke.» En av øversteprestens tjenere, en slektning av ham som Peter hadde hugget øret av, sier: «Så ikke jeg deg i hagen sammen med ham?» Men Peter nektet igjen. Og straks gol hanen.
Joh 18:25-27
Jeg er ikke i tvil om at Peter også må ha fått nerveproblemer ved hanegal. Mange troende har kjent seg igjen i Peters situasjon. Til og med Paulus hører til dem når han sukker over at han gjør alt det han ikke vil gjøre og lar være å gjøre det han innerst inne vil gjøre*.

Men det er godt et det finnes en hane som galer, en som vekker oss som forsøker å leve våre liv som Jesu etterfølgere. «Vekkelsen» må bare ikke fungere som en nerveproblem-utløser. Jeg må aldri glemme at jeg tilhører en raus og nådig frelser. Peter skulle få oppleve det. Paulus fikk oppleve det samme da fikk høre at Guds kraft fullendes i skrøpelighet**.

Dagens ‘manna’:

Det ligger et stort potensial i min skrøpelighet!
-------------------------------
* Rom 7:14-25
** 2 Kor 12:9
 Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes 

Ingen kommentarer: