tirsdag 4. august 2015

Den nye vin – et bilde på Den hellige ånd

Det er flere interessante koblinger mellom Den hellige ånd og vin i Bibelen. Fortellingen om Jesu første under i bryllupet i Kana er full av symbolikk. Da Jesus gjorde vann til vin, var det mer enn en gest overfor en vert som var kommet i forlegenhet. Alt i det som skjer peker fram mot noe nytt – en endring: Den nye vin er bedre (1).

Videre er det heller ingen tvil om at Den hellige ånd kan ha en berusende effekt. Det ser vi om fortellingen om det som skjedde på pinsedagen:

Men noen gjorde narr av dem og sa: «De har drukket seg fulle på søt vin.»
Apg 2:13
Og det kan være en av grunnene til at Paulus tilsynelatende mener at derfor ikke lenger er behov for «kunstig» rus:
Drikk dere ikke fulle på vin, det fører til utskeielser, bli heller fylt av Ånden
Ef 5:18 (2)
Dersom jeg også legger til Jesu liknelse om den nye vinen, kommer også gjenfødelsesaspektet inn. Den hellige ånd fyller det gjenfødte mennesket:
«Og ingen fyller ny vin i gamle skinnsekker. For da vil vinen sprenge sekkene, og både vinen og sekkene blir ødelagt. Nei, ny vin i nye skinnsekker!»
Mark 2:22
Logikken med at ny vin måtte lagres i nye vinsekker(3), er at vinen i gjæringsprosessen utvider seg. Dette er et flott bilde som også leder til tanken om at Den hellige ånd skal spre seg i hele «templet» (4). Den hellige ånd som bor i min ånd (det aller helligste), eser ut slik at den preger hele min sjel (det hellige) og til og med min kropp (forgården). Det er en berusende tanke :-)

Dagens ‘manna’:

Den nye vin er fortsatt best - la den gjære!
---------------------------------------
(1) Fortellingen står i Joh 2:1-11 – du finner en refleksjoner over den teksten HER.
(2) Jfr «Intoxicated?»
(3) NB - en ny vinsekk kunne også være en "gammel" sekk som hadde blitt lagt i bløt i vann over tid og deretter rubbet inn med olje. Det greske ordet brukt her er ikke "ny av eksistens", men "ny" som i "fornyet".   
(4) Se: «Min helligdom» 

Ingen kommentarer: