fredag 2. oktober 2015

Alle de andre tegnene

Jeg er veldig glad i å lese Guds ord, og jeg liker å lytte når andre leser fra Bibelen. Det er alltid noe nytt å oppdage, og jeg blir veldig nysgjerrig når jeg leser at det er mye som ikke er tatt med:
Jesus gjorde også mange andre tegn for øynene på disiplene, tegn som det ikke er skrevet om i denne boken. Men disse er skrevet ned for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn.
Joh 20:30-31
Jeg har lest disse versene mangfoldige ganger tidligere. Da har jeg tenkt at de viser til at Johannes har tatt med relativt få av Jesu undre i den totale framstillingen han har gitt i de første 20 kapitlene. Det er mye mulig at det er en riktig forståelse. Likevel når jeg i dag leser dem igjen, slår det meg at det kanskje ikke henvises til det som skjedde før korsfestelsen, men at det faktisk er alle tegnene som skjer i løpet av de førti dagene mellom oppstandelsen og himmelfarten som Johannes sikter til. 

Det er mye mulig at flere av disse tegnene, eller hendelsene, ble videreført i den muntlige tradisjonen. Paulus omtaler blant annet at Jesus viste seg for mer enn 500 på en gang (1), en fortelling som verken er referert av Johannes eller synoptikerne. Hva gjorde han for øynene til de 500, og hva sa han til dem? Jeg vet ikke, men jeg gleder meg til å høre mer om det og alle de andre tegnene når jeg en gang kommer hjem. Da har jeg en hel evighet foran meg til å finne brikkene som mangler for å se hele bildet.

Dagens ‘manna’:

Nysgjerrighet skaper forventning, og forventning gir styrke!
----------------------------------------------
(1) Jfr 1 Kor 15:6
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: