torsdag 13. august 2015

Lang lydighet i samme retning

Jeg bekjenner med frimodighet at jeg er en flittig låner av andres tanker, men jeg forsøker å være tro mot dem jeg låner fra. Overskriften er lånt fra Eugene H. Peterson’s bok: A Long Obedience in the Same Direction: Discipleship in an Instant Society. En bok jeg kan anbefale på det varmeste. Peterson er for øvrig oversetteren av den fantastiske Bibelutgaven “The Message” – et prosjekt som må ha krevd lang lydighet i samme retning. 

Når jeg nå har kommet til den siste betraktningen om hellighet i denne omgang, synes jeg at dette må være en god formulering å avslutte med.

Når jeg skal forkynne hellighet er det umulig å komme utenom Filipperbrevets 3. kapittel. Hellighet er faktisk ikke nevnt, men for meg oser kapittelet av hellighet og lengselen etter å nå akkurat det målet. Jeg brukte et avsnitt fra det kapittelet i refleksjonen «Sitter på toget», og bakgrunnen for den overskriften er oppfordringen Paulus gir:

La oss bare, så langt vi er kommet, fortsette i samme spor!
Fil 3:16
Jeg er tilbake i Øst-Europa når jeg skriver dette. Da vi var her sist, fikk vi ofte spørsmålet: «Hvor lenge har dere stått i tjenesten?» Det var viktig for relativt ferske offiserer i alle aldre å få bekreftelse på at det å tjene Jesus ikke bare er for en kort periode, men noe som var verd å satse på et helt liv.

Hellighet er verd å satse på et helt liv. Jeg er så fullkommen som jeg kan bli i Kristus, og når jeg fortsetter i det sporet, er bønnen at det må prege meg akkurat der jeg er til enhver tid. Det betyr lang lydighet i samme retning. For

Lydighet er tro virksom i kjærlighet = hellighet*
--------------------------------
* For i Kristus Jesus … gjelder bare tro som er virksom i kjærlighet. Gal 5:6

Ingen kommentarer: