tirsdag 18. april 2017

Gjenkjennelse (1) – en tid for alt*

ENGLISH
Det er veldig interessant å legge merke til at flere av dem som så Jesus etter oppstandelsen ikke kjente ham igjen med en gang. De trengte tid til å forstå at det var Jesus. 

Jeg kommer til å ta noen eksempler på disse ‘åpenbaringene’ i løpet av de neste dagene. Det er naturlig å starte med Maria. Det var en tid da hun ikke kjente ham igjen, og så plutselig kom bekreftelsen:
I det samme snudde hun seg og så Jesus stå der, men hun skjønte ikke at det var han. «Hvorfor gråter du, kvinne?» spør Jesus. «Hvem leter du etter?» Hun trodde at det var gartneren, og sa til ham: «Herre, hvis du har tatt ham bort, så si meg hvor du har lagt ham, så skal jeg ta ham med meg.»
«Maria», sa Jesus. Da snudde hun seg og sa til ham på hebraisk: «Rabbuni» – det betyr mester
.
Joh 20:14-16
Maria kjente ham igjen på måten han sa navnet hennes på. Det ligger et snev at det profetiske i å gjenkjenne ham på måten han kaller oss på. Jesaja sa det slik til Israels folk:
Jeg har løst deg ut, jeg har kalt deg ved navn, du er min.
Jes 43:1b
Hvorfor var dette en viktig del av Jesu undervisning i de 40 dagene han hadde til disposisjon?

Jeg tror det var viktig for Jesus at de troende etter hvert skulle oppdage ham i hverandre. Derfor ‘trente’ han dem praktisk talt opp i gjenkjennelse slik at de også ville kjenne ham igjen i hans framtidige kropp. Så enkel er min tro, og flere eksempler følger.

Dagens ‘manna’:

Jeg kjenner ham igjen på måten han kaller meg.
----------------------------------
(1) Illustrasjonen med logoen til plateselskapet 'his master's voice' er hunden 'Nipper' som lytter til herrens stemme 
* 'en tid for alt' er knyttet til Bibelens undervisning om at "Alt har sin tid" - Fork 3
Denne serien handler om undervisningen i tiden mellom påske og pinse.

Ingen kommentarer: