tirsdag 16. mai 2017

De vonde dagene – en tid for alt *

ENGLISH
Det er godt at Jesus varslet om både fullkommen glede og vanskelige tider da han beskrev tiden etter oppstandelsen.

«I verden har dere trengsler. Men vær frimodige, jeg har seiret over verden!»
Joh 16:33b
Ja, jeg har opplevd vonde dager, jeg opplever rett som det er store utfordringer og jeg vet at jeg kommer til å oppleve at det kan være tøft å leve i en verden full av trengsler. Da er det en forunderlig trøst i Jesu utsagn: 
«Jeg har seiret over verden!» 
Det er spennende å legge merke til at uttalelsen er i fortid selv om det handlet om en seier Jesus først skulle vinne noen dager senere. Igjen gir Jesus oss et eksempel på hva det vil si å tale i tro. 

Jesus hadde allerede stadfestet beslutningen om å fullføre oppdraget. Det skjedde i forbindelse med at det var noen grekere som ønsket å møte ham (1). Jeg deler hans tro, og av nåde får jeg del i hans seier - på de gode og de vonde dagene.

Dagens ‘manna’:

Jeg har del i hans seier!
-------------------------------------
(1) Joh 12:23-28
* 'en tid for alt' er knyttet til Bibelens undervisning om at "Alt har sin tid" - Fork 3
Denne serien handler om undervisningen i tiden mellom påske og pinse. 

Ingen kommentarer: