lørdag 6. mai 2017

Det handler om å dele – en tid for alt *

ENGLISH
Den ‘hellige uroen’ jeg skrev om igår, ble skapt av et behov for å dele en viktig opplevelse med venner. De to som i kveldsmørket hadde gått fra Emmaus til Jerusalem fant vennene sine. Jeg regner med at de ble forundret da vennene kom dem i forkjøpet og sa:
«Herren er virkelig stått opp og har vist seg for Simon.» Så fortalte de to om det som hadde hendt på veien, og hvordan de hadde kjent ham igjen da han brøt brødet.
Lukas 24:34-35
Behovet for å dele kan bli så sterkt at jeg ikke klarer å la være. Da Peter etter pinse ble beordret til å slutte med å fortelle om Jesus, svarte han:
«vi kan ikke la være å tale om det vi har sett og hørt»
Apg 4:20
Jeg tror Jesus var et forbilde også når det gjaldt å dele sine egne opplevelser. Ettersom Jesus var alene ved flere av sine åndelige seiere, må han ha fortalt om dem til disiplene. Han var alene da han ble fristet i ødemarken og han var alene da han kjempet med sin egen vilje i Getsemane. Jeg vet ikke når han delte den første opplevelsen med disiplene, men jeg regner med at han delte Getsemane-opplevelsen med dem etter oppstandelsen. Det kan umulig ha vært mange anledninger til å dele den før korsfestelsen, så dette må ha blitt delt i et av møtene han hadde med displene før himmelfarten.

Disiplene så og lærte av Jesu vitnesbyrd. Og da de brukte samme metode selv, er jeg overbevist om at de opplevde at det var godt å dele erfaringene sine. 


Noe av det som er aller viktigst i livet mitt, er å dele vitnesbyrdet om hvem Jesus er og hva han har gjort for meg. Jeg kan ganske enkelt ikke la være.

Dagens ‘manna’:

Jeg bare må fortelle!
---------------------------------------------
 * 'en tid for alt' er knyttet til Bibelens undervisning om at "Alt har sin tid" - Fork 3
Denne serien handler om undervisningen i tiden mellom påske og pinse.

Ingen kommentarer: