mandag 8. mai 2017

Hvor er han? – en tid for alt *

ENGLISH
Da Jesus hadde den siste intensive undervisningen rett før sin død sa han:
«Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg.»
Joh 16:16
Dette skapte, som vanlig, forvirring i disippelflokken. De snakket seg imellom og Jesus kom dem i forkjøpet og forklarte enda en gang det han allerede hadde fortalt mange ganger på veien opp til Jerusalem.

Likevel var det først etter oppstandelsen at det gikk opp for dem hva han egentlig mente. Dette ble en viktig stadfestelse av undervisningen rett før korsfestelsen, og som den fantastiske pedagogen Jesus var (og er) (1), brukte han hyppig repetisjon: Han viste seg for dem og forsvant gjentatte ganger i løpet av de 40 dagene.
 

Jeg tror han valgte den strategien for at disiplene skulle forstå at egentlig er han der hele tiden. Da Den hellige ånd falt på pinsedagen, tror jeg at de endelig var overbeviste: Jesus er alltid sammen med oss.

Dagens ‘manna’:

Jesus er alltid sammen med meg!
--------------------------------------
(1) Dersom du er interessert i å lese mer om Jesus som pedagog, har jeg skrevet en lengre artikkel HER
* 'en tid for alt' er knyttet til Bibelens undervisning om at "Alt har sin tid" - Fork 3
Denne serien handler om undervisningen i tiden mellom påske og pinse.

Ingen kommentarer: