mandag 22. mai 2017

Kom med det du har – en tid for alt *

ENGLISH
Jeg har vandret litt fram og tilbake blant tekstene som omhandler perioden mellom påske og pinse. Det har vært en bevisst plan, og i dag beveger jeg meg tilbake til fiskefangsten på Tiberiassjøen.
Da de var kommet i land, så de et bål der, og det lå fisk og brød på glørne. «Kom hit med noen av de fiskene dere nettopp fikk», sa Jesus til dem.
Joh 21:9-10
Jeg tror ikke det er tilfeldig at det ligger både fisk og brød på glørne, og jeg er overbevist om disiplene umiddelbart tenkte på de to tidligere opplevelsene der litt fisk og brød ble til mat for tusenvis av mennesker. Det som lå klart på glørne var kanskje nok til de syv disiplene og Jesus, og om det ikke var slik i utgangspunktet, kunne sikkert velsignet det som lå der slik at det hadde blitt nok. Men – han velger en annen strategi. Disiplene hadde selv fanget fisk, de kunne selv bidra med noe til måltidet.

«Kom med det du har» er et prinsipp i Guds rike. 

Det betyr at jeg er regnet med, og det jeg bidrar med kan bli til velsignelse både for andre og meg selv. Bibelen er full av historier om mennesker som kom med det de hadde. Jeg har møtt mange gjennom livet mitt som kom med akkurat det Jesus trengte. Det kan være alt fra et ødelagt liv til spesielle talenter. Kanskje det blir enda ei bok med tittelen 'De kom med det de hadde' en gang i framtiden? Jeg er i hvert fall takknemlig for dem som bidrar med seg selv og det de har. Jesus bruker det han får. Disiplene lærte det før Jesus for opp til himmelen.

Dagens ‘manna’:

Takk for at jeg får bidra!

-------------------------------------------------
(1) Gaute elsket å komme med blomster da han var liten - kanskje det var fordi mamma elsket alt gutten kom med? Dersom vi er skapt i Guds bilde, hvorfor skulle Gud være annerledes når hans barn bringer ham det de har? 
 * 'en tid for alt' er knyttet til Bibelens undervisning om at "Alt har sin tid" - Fork 3
Denne serien handler om undervisningen i tiden mellom påske og pinse.

Ingen kommentarer: