lørdag 16. september 2017

Maraton og Momentum

ENGLISH
I dag er det Oslo Maraton og jeg skulle gjerne vært der. Det er allerede fire år siden sist jeg løp, og det er flere grunner til at jeg ikke har løpt siden 2013. Høsten 2014 hadde vi akkurat ankommet Stavanger og alle helgene var opptatt med møter og arrangement. I 2015 var vi nettopp ankommet Moldova, og de samme hensyn til program var gyldige, samtidig som det er uforsvarlig å bruke 
masse sparepenger på å reise minimum 8 timer for å løpe et par mil. I 2016 var jeg fornøyd fordi jeg klarte å gå 5 km.

I morges benyttet jeg anledningen til å løpe 10km, og jeg brukte 5:28 per km. Til sammenlikning hadde jeg 5:27 som gjennomsnittsfart på Oslo halvmaraton i 2013. For meg er det et lite under at dagens 10km gikk i samme fart. Dagens økt er for så vidt ikke en prestasjon, jeg bare løp, og koste meg. Men veien dit har kostet smerte og ubehag, blandet med forsiktig optimisme når jeg merket at det var fremdrift. 

For 18 måneder siden tenkte jeg at jeg neppe kom til å løpe igjen, og legene kunne ikke love noe. Grunnen til at jeg likevel utfordret kneets protester (1), er den følelsen av fysisk og ikke minst mental velvære jeg får av å løpe. Jeg måtte ofre noe for å oppnå noe bedre. 

Videre er grunnen til at jeg skriver dette i en blogg ganske enkelt at dette er et prinsipp som er gyldig i på de aller fleste områder i livet – også på det åndelige området.

Frelsen er gratis, men disippellivet koster, skrev Bonhoeffer. Dersom jeg vil oppleve den gode fremdriften eller at det er et momentum som det heter på latin, altså at det er bevegelse i en riktig retning, så koster det. Og - den kostnaden er ikke et skippertak, men et bevisst daglig valg. 

Tilbake til eksempelet med løping. Selv om jeg egentlig er en morgenfugl, har jeg aldri likt å løpe om morgenen. Med temperaturer mellom 30 og 40 grader i ca fire måneder i sommerhalvåret, er det helsefarlig å løpe om dagen og kvelden. Da må jeg enten velge bort løping, eller å løpe når jeg ikke liker å løpe. Etter hvert så blir det helt OK å løpe om morgenen – i hvert fall når jeg tenker på alternativet å løpe i + 35.

Jeg kommer til å fokusere på «Momentum» i tiden fremover. Jesus satte disiplene i bevegelse med sitt: «Gå derfor!» Matt 28:19 – og vi fortsetter med oppfordringen fra Paulus:

La oss bare, så langt vi er kommet, fortsette i samme spor!Fil 3:16
Da kan det bli vekkelse i Øst-Europa og Halvmaraton i Oslo høsten 2018. 

NB - English version will be published later today!
-----------------------------
(1) Kneet mitt ble relativt alvorlig skadet under en terroraksjon i Istanbul 12 jan 2016.

Ingen kommentarer: