lørdag 28. april 2018

Ord som blir talt i rette tid.

ENGLISHрусскийRomânăქართულУкраїнська

Det er Salomo som er ansvarlig for overskriften, og den er en del av dette ordspråket:
Som epler av gull i et smykke av sølv,
er ord som blir talt i rette tid
.
Ordsp 25:11
Det er enkelt å forestille seg at dette smykket eller kunstverket er både verdifullt og vakkert. Hvis du også virkelig har opplevd å bli hjulpet av et ord som er talt i rette tid, vet du at det kan være mer verdifullt enn hele verdens beholdning av gull og sølv.

Det har skjedd meg flere ganger i livet mitt, og derfor vil jeg at Gud skal snakke gjennom meg slik at andre mennesker kan oppleve velsignelsen av å bli bekreftet av Gud.

Da jeg var ung offiser i Frelsesarmeen, ble jeg gift med en vakker ung soldat. Det var ‘kjærlighet ved første blikk’, og vi har nå vært gift i mer enn 40 år. Den eneste ulempen med ‘arrangementet’ var at Magna ikke var en offiser da vi ble gift, noe som medførte at jeg måtte gi fra meg løytnantsrangen. Likevel fortsatte Magna og jeg å være korpsledere sammen i Vik i Sogn. Selv om jeg ble fortalt at jeg hadde sviktet Frelsesarmeen, følte jeg ikke at jeg hadde sviktet Gud gå på noen som helst måte. Følelsen av å svikte kom sterkt noen måneder senere. Jeg kjørte bilen min, mistet kontrollen over den og det ble en dramatisk ulykke. Magna kom fra det uten en skrape, mens jeg ble alvorlig skadet - og endte på sykehus i flere uker og måtte gjennom to operasjoner. Grunnen til at jeg følte at jeg hadde sviktet Gud - og derfor også Frelsesarmeen, var at jeg ikke hadde sertifikat til å kjøre bil. Jeg følte meg som en fullstendig fiasko, og at Gud aldri ville kunne bruke meg lenger.

Etter sykehusoppholdet og fortsatt avhengig av krykker, deltok jeg på mitt først og hittil eneste møte i Sarons Dal. Det må ha vært 5-10.000 mennesker i forsamling. Ganske nedtrykt fant vi et par plasser langt bak i hallen. Da pastor Stanley Sjøberg fra Sverige sto opp for å forkynne kom han med et budskap som begynte omtrent slik:

Før jeg begynner talen min i kveld, har jeg en beskjed til en person i forsamlingen. Du er en Herrens tjener som tror at Gud har forkastet deg, og at han aldri vil kunne bruke deg fordi du har brutt loven, kjørt en bil uten sertifikat og skadet deg selv ved å gjøre det. Gud vil at du skal vite at du er tilgitt, og han vil gjenopprette deg i din tjeneste.

For meg var disse ordene «som epler av gull i et smykke av sølv» - derfor vet jeg også hvor viktig det er å være ivrig etter (1) å tale ord som kan gi gjenopprettelse til nedbrutte mennesker.

Dagens ‘manna’:

Jeg vil tale et ord i rette tid!
Vil du?
----------------------
(1) 1 Kor 12:31

Ingen kommentarer: